topbella

Monday, December 20, 2010

simple!!!

nak tye korang ni..apa maksud wudhu???????????

wah...ramai ye yang tahu....ape?membersihkan sebahagian anggota ye?

itu jawapan masa kita pergi fardu ain masa sekolah rendah kan

bila dah masuk sekolah menengah..kita jadi pandai sikit...bila dalam exam kita pun jawab membersihkan sebahagian anggota badan dengan TERTIB disertai niat....kan?wahhhh pandai ye korang...

bila naik peringakat asasi ramai korang terus je bawak definasi masa sekolah menengah..mana class..kita kan budak asasi....huhu

so,sekarang mari saya tunjukkan definasi peringkat asasi.Definasi yang diberkan oleh ustaz majid semasa kelas fardhu ain..katanya wudhu;.bila dalam exam kita pun jawab membersihkan sebahagian anggota badan dengan TERTIB disertai niat....dengan menginsafi dosa-dosa kita.Pernah tak korang buat macam tu...??????Pernah tak korang terfikir anggota wudhu' merupakan anggota yang paling banyak melakukan dosa....ALLAH...aku pun gerun bila fikir...

kalau korang sedang muhasabah macam aku sekarang ni baguslah......kita sama-sama ye...mesti korang cakap aku banyak dosa..ada hati nak nasihat korang kan..aku bukan nya nasihat ni..bercerita je..hmmm

lepas 2 jom kita tengok definasi wudhu' yang lebih tinggi iaitu membersihkan sebahagian anggota badan dengan TERTIB disertai niat....dengan menginsafi dosa-dosa kita sambil membersihkan hati...cuba la buat...

Aku nak tanya lagi ni...kalau korang ambil wudhu' kan lepas tu tak rata sikit je..ape korang buat..mesti korang ambil baru kan...punya la takut..aku pun sama..tapi dalam kehidupan kita..ada ke kita apply perkara itu...pakai tudung bawal...berbayang...korang cakap tak kisah...tak nampak sangat pun..ish...kenapa korang buat macam tu...lepas tu korang buat lain perkara-perkara lain yang allah tak suka..korang keluar dating..korang pegang-pegang..tak takut ke..aku takut la..tapi korang amik mudah je..tak macam wudhu'..nape ek?erm..okla panjang-panjang pun korang malas baca..wallahua'lam

salam muhasabah =)


No comments:

Post a Comment

kembara di bumi uia

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

seindah tautan kasih ilahi

My photo
menjaga amanah kasih 'terawal' dari ilahi